Friday, March 5, 2010

Sambungan lagi....

Ok, aku ceritakan tugas aku di sekolah semalam dan hari ini. Betapa letihnya aku… sebelum ke sekolah, aku memasak dahulu di rumah… takut nanti suami balik lapar, takde makanan..then pukul 8.40 siapkan semua barang anak dan barang yang nak di bawa kesekolah, kunci pintu, pastu drive hantar anak ke nursery, terus memandu ke sekolah. semalam sampai ke rumah dari sekolah dah 7.40 malam. Aku sampai di sekolah pukul 9.30 pagi. terus ke tempat aku untuk menyiapkan fail kokurikulum yang mana pada zaman aku belajar dulu, pelajar yang buat semua benda ni. Minit mesyuarat agung persatuan, senarai nama pelajar kelab/persatuan, senang cerita semua. Kemudian aku buat lesson plan untuk hari tu. TETAPI, preparation untuk masuk ke kelas zero. Tak sempat nak buat. Then masuk kelas, solat zohor. Sambung dengan kelas lagi sampai pukul 4.35.

Pastu, aku update fail merit pelajar (ke hulu ke hilir cari borang). Kelas lagi…. Perhimpunan petang, solat asar…balik rumah… pendek kata, aku memang tak rehat langsung dari pukul 9.30 pagi sampai 6.40 petang. Dalam tempoh ni, aku rasa aku berjalan ke hulu ke hilir dah beberapa km.Tengok… waktu untuk menanda buku pelajar pun tak ada. Baju berpeluh, badan melekit…

Mungkin sebab kuasa merotan tidak ada, maka pelajar sekarang tidak memperdulikan guru. Kalau masuk kelas, bercakap dengan pelajar-pelajar yang bising, tidak mendengar kata langsung, buku tak bawa, alat tulis tak ade… hanya segelintir sudi nak menadah telinga mendengar…. Macam ni pun kami dikatakan tidak ikhlas mengajar? Jadi, apa harus kami buat supaya boleh dikatakan ikhlas? Nak sediakan bahan bantu belajar yang hebat…macam mana? Masa nak buat persediaan pun tak ada. Di rumah? Cukup la dengan menanda buku di rumah. Kami juga ada keluarga…. Ada urusan yang perlu diselesaikan, ada anak dan suami, nak juga merasa rehat bila cuti, balik kampung menjenguk orang tua… cuti sekolah kami pun diambil untuk kelas tambahan…hujung tahun menjaga peperiksaan spm…itu pun keikhlasan kami masih dipersoalkan..yang mana akhirnya buat aku mengalah… semalam.. balik dari sekolah, lepas gerammm…sebab terlalu letih…. tidur malam sampai cramp kaki sebab terlalu banyak berjalan….…..

Pelajar sekarang manja yang melampau. Semua nak disuap. Bagi latihan yang mudah dan sedikit pun tak nak buat. Sebab malas nak fikir. Tulisan macam cakar ayam. Kalau line free hand jer. Takde pakai pembaris. Yang buat aku rasa macam nak menjerit dan sumbat semua buku dalam tong sampah!! Kalau bagi latihan, mesti kena tulis jawapan jugak. Kalau tak memang boleh kira dengan jari yang siap kerja. Even tulis jawapan pun ramai yang tak siap…. Jadi, macam mana kami guru nak handle masalah ni. Nak rotan??? Tak bolehhhh…nanti kena saman. Rotan je yang pelajar takut. Setakat kena herdik, diorang tak heran. Kalau kaunseling??? Lagi tak jalan. Demerit??? Pun tak berkesan… jadi apa cara lagi yang kami boleh buat…tolonglahhh parents di luar sana..semak buku kerja/latihan anak2 anda semasa di rumah. Periksa beg anak2 tengok apa benda yang dibawa sewaktu datang sekolah. Ada yang datang sekolah, beg kempis jerrr…. Kasihanilah kami guru-guru ni…. Dah letihhh….penatt…lelah….perit…. jangan serahkan tanggungjawab tu pada kami 100%. Tolong lah pantau anak-anak anda. Kami tak terdaya nak pantau semua. Lagi pun, kami takde kuasa nak buat apa pun kalau pelajar bermasalah. Setakat boleh tegur dan membebel saja… salah kami jugak ke?

No comments: