Sunday, October 11, 2009

saving oh saving

Nak tanya lagi, korang ada wat saving tetiap bulan tak? Tak kira la saving tabung haji ker, ASB ker… janji saving… aku dulu2 waktu mula kejer pun takde saving gak. Mana cukup kan… gaji dah la ciput, pastu tolak hutang n all the bills.. habis licin sumer gaji. Bila aku tukar kejer, gaji kira ada xtra skit. Pun aku tak saving sebab dok sibuk nak beli itu ini. Almaklum, gaji lama tak boleh merasa, jadi gaji baru ni la nak rasa kan. End up, aku takde apa saving pun. Not even a single cent. Kalau simpan sendiri tiap2 bulan, sendiri mau ingat maaaa…. Kadang ada, tapi kerapnya memang takde. Hiksss… tak berdisiplin sungguh diri ku ini.. apa mau buat, beli ikut kehendak bukan ikut keperluan. manjang tak cukup jawabnya.

So, apa aku buat untuk atasi masalah ni? I mean nak paksa diri nyimpan nih. Bukan senang… cam nak pegi perang jek kekdahnya… aha..Aku buat loan ASB. First step, pegi semua bank yang ada menawarkan loan nih. Ambik flyer ke, watever yang bank ada. Then compare the interest charged. Then pilih bank yang tawarkan interest terendah. Islamik bank belum sediakan lagi loan ni rasanya, sebab aku dah survey waktu tahun 2007 dulu. Dah aku dapat bank yang sesuai, terus wat loan dengan bayaran bulanan selama 10 tahun. Yang bestnya, duit tu dah jadi komitmen kita, wajib kita bayar tiap2 bulan sebagai saving kita. Nama pun pinjam, wajib la teman bayor… ekeke… In fact, setiap awal tahun, kita akan dapat bonus/dividen ASB, paling rendah sehingga tahun 2008 ialah 7%. Katakan kita buat pinjaman RM50,000, means tiap awal tahun kita akan dapat RM3,500. Sape nak kasi kita duit buta2 camtu kan…

Itu bagi golongan cam aku ni la. Yang gajinya cuma cukup2 makan. Kalau tak buat secara paksa camtu, alamat memang tak nyimpan la teman ni. Hehehe… Tapi, kalau gaji korang besar atau pun korang ada cash money berpuluh ribu, why not simpan dalam ASB kan? Dapat pulangan w/pun tak lumayan mana, tapi lebih baik dari invest sana sini yang memang lum pasti pulangannya. Kalau mampu lagik, beli la saham cam Unit Trust ke.. pun berbaloi-baloi…hiksss….

Macam perancang kewangan lak aku ni kekdahnya. Bukan aku, tapi en. Darling aiii… dia yang jadi perunding kewangan tak bertauliah aku. Dia jugak yang selalu cari jalan penyelesaian untuk rolling duit sana sini kalau aku atau pun both of us ada masalah kewangan. Dan my laling gak ler tempat kengkawan nya dan kengkawan aku merujuk, tak kira dari kerani ke officer untuk bantu deme rolling duit or wat ever yang berkaitan dengan duit. Jadik, kalau korang ada masalah, jangan segan2 bertanya. Malu bertanya sesat nanti…muehehehe… dia tak charge apa2 pun. FOC maaa…. Tak tau la akan2 datang tetiba plak dia teringin nak tukar kerjaya, nak bikin bisnes sendiri… cepat2 korang rebut kesempatan ni… tak rugi…

lariiiii…nanti en. Laling marah…. Sibuk lak bini dia dok cari jalan nak bzkan idup dia….hiksss…. Mana la taukan, rezeki dia jadi perunding kewangan yang glemer nanti, korang mesti nyesal sebab tak rebut kesempatan nih… hehehe…terlebih dose plak aku dok pomot laki aku nih…
Tutup citer. Jumpa lagi…wa chiowww dulu….

No comments: