Tuesday, July 24, 2007

syafiq demam pulak

hmmmm....baru jer lega selsema dan batuk. dah demam plak si syafiq ni. hari sabtu malam tu, bila rasa badan dia, panasnya. sukat suhu, dah naik 38 darjah lebih. ikut nasihat doktor, saya terus bukak baju dia dan lapkan badan dia dengan air suam. menangis-nangis syafiq malam tu. sian mama tengok. pastu, dah lap badan, rasa cam turun sikit suhu tu. syafiq pun boleh lena kejap. dalam 2 jam, suhu badan dia panas semula. dekat 39 darjah. kelam kabut gak saya. risau la bila baby demam. saya lap badan dia lagi. menangis2 syafiq, ye la mesti rasa tak selesa kan. pagi2 esok terus siap and bawa syafiq g klinik. doc sukat suhu dan kata tinggi suhu badan dia, 38.7 darjah celcius. doc bagi ubat, dia pesan kat saya suruh bukak baju syafiq dan lap dengan air suam. balik rumah, terus bagi syafiq makan ubat dan antibiotik. saya lap badan dia mcm yg disarankan oleh doc. tp, suhu tak turun 2 gak. cakap dengan hb, "tak leh jadi camni. kita ikut cara mak jer. cara org tua2 dulu". hb pun setuju jer. so, saya ambik daun lidah buaya, daun rambutan, campur sikit air dan ramas. syafiq saya bagi pakai baju, dan selimut tebal2. then, saya sapu air tadi tu kat kepala dia. lepas tu, baru nampak dia boleh lena dan tak nangis lagi. bila kering jer air kat kepala dia, saya terus sapu lagi. sampai suhu badan dia dah betul2 turun. bila bukak selimut, badan dia berpeluh. orang tua kata, dah kebah. legaaa skit..

No comments: