Monday, March 28, 2011

Langkah-langkah merancang kewangan

1) Buat pelan jangka panjang, jangka sederhana dan jangka pendek - pelan jangka pendek lebih kepada perancangan kewangan bulanan, jangka sederhana mungkin untuk tempoh setahun, manakal jangka panjang mungkin untuk tempoh 5 tahun. Dari situ anda boleh rancang perbelanjaan dan membuat simpanan.

2) Fikir dan rancang pendidikan anak-anak - Contohnya kenal pasti perbelanjaan untuk persekolahan anak-anak. Buat bajet yang sepatutnya agar semua urusan pendidikan tidak diabaikan.

3) Bezakan antara keperluan dan kemahuan - setiap orang berbeza kemahuan dan kehendaknya. Kenali kehendak dan keperluan anda. Dengan cara itu anda boleh seiring dengan pendapatan. Senang cerita, ukur baju di badan sendri. Jangan ikut orang. Mungkin orang lain perlukan kereta besar, rumah besar kerana keperluan keluarganya tetapi mungkin anda tidak.

4) Cuba elakkan hutang - Seboleh mungkin cuba elakkan hutang yang tidak perlu. Beli barang secara tunai dan jangan berhutang. Kecuali yang besar seperti pinjaman rumah dan kereta. Elakkan hutang tidak perlu seperti kad kredit.

5) Simpan dulu baru belanja - Sepatutnya apabila dapat gaji, sebahagian daripadanya kita terus simpan. Ini tidak, kira bayar hutang dan belanja dulu baru simpan. Cara itu tidak betul kerana selalunya kalau ada duit di tangan macam-macam fikir nak beli.

Sumber: Majalah Nur, Januari 2011


Aku sebenarnya hutang n3 la dgn korang. Ingat tak buku Teknik Urus Wang Individu Berkesan oleh Zulnaidi Yaacob yang aku beli sebelum ni? bila aku nak tulis sinopsis buku tu ek? hehehe...dah mula sekolah ni, angin malas pun mula la melanda.. 

No comments: