Sunday, February 24, 2008

susahnya nak jadi seorang pendidik....

buat masa ni, ini yg dapat aku katakan. aku sibuk memanjang. tiap-tiap hari, keluar rumah awal pagi, balik dah maghrib. kadang-kadang syafiq pun dah tido. kesian dia, tak dapat pun nak main dengan aku. ni dah hujung bulan 2, ada sebulan jer lagi then semester 1 tamat. ada cuti seminggu. pastu, sambung next semester. assignment banyak dan bertimbun-timbun. tapi tu la cabaran. tak best gak hidup ni kalau takde cabaran. tahun ni, macam2 cabaran yang aku tempuh untuk bergelar pendidik. terpaksa berjimat gilerrr, terpkasa jauh dari suami, tak boleh melayan anak selalu, terpaksa korbankan tidor malam yang enak. even, kalau weken pun, aku tak sempat nak baring sebelah siang. sibuk bantu mak kat rumah. ye la, dah hari-hari mak aku susah payah jaga syafiq dan uruskan rumah, weken aku plak kena buat semua tu untuk ringankan beban mak. mak pun bukannya sihat sangat. usia pun dah nak jangkau 60. bila la aku dapat senangkan hidup mak....aku harap aku, hb n syafiq akan ingat pengorbanan mak yang tak ternilai ni. kalau mak tak tolong, mesti aku susah. mesti aku tak boleh nak belajar dengan tenang macam ni...dan nasib aku baik juga sebab ada kawan yang dah kawen dan ada anak cam aku. at least, kami boleh kongsi suka duka sama-sama. kami sama2 terpaksa berjauhan dengan suami...hehehe...susah juga ek jaga anak kalau takde suami menolong. aku tak boleh harapkan mak selalu. mak pun nak kena banyak rehat.

semalam, syafiq main-main kat rumah. tiba2 jatuh tersembam. bengkak bibir dia sebab kena permainan kat situ. menangis sakan la...panik kejap aku. tapi, kuat semangat anak mama ni. kejap jer nangis, pastu dah main cam biasa walau bibir masih lagi bengkak. tu la hero mama....kena tabah...

No comments: